Jij staat centraal

Mijn diensten

Psychologische hulp

Soms word je geconfronteerd met situaties waar je niet of moeilijk tegen opgewassen bent: bv. angst voor bepaalde situaties, relatieproblemen, problemen op het werk of op school, ziekte of het overlijden van een geliefd persoon. Het kan bv. ook gaan om onverwerkte ervaringen uit het verleden die door wat er nu gebeurt een overheersende rol gaan spelen. Je kunt natuurlijk ook de wens hebben om je persoonlijk te ontwikkelen. Het bovenstaande kan zich uiten in o.a. paniekaanvallen, stress, depressieve gevoelens, of een burn-out. Je kunt je in zo’n periode lusteloos, bang, onzeker, waardeloos of verdrietig voelen en soms ben je dan niet in staat om genoeg kracht op te brengen of de juiste mogelijkheden te zien om deze problemen op te lossen.

Van hulpvraag tot oplossing

De therapie is sterk gericht op het bewust maken van je gevoelens en gedrag. Samen gaan we op weg om dat wat je als lastig, storend of blokkerend ervaart te ontwarren, zodat het duidelijk wordt wat je vanuit je eigen persoonlijkheid kan gebruiken om eruit te komen. Door dat wat je meegemaakt hebt en door de situatie waarin je nu verkeert, kun je tegen lastige zaken aanlopen en realiseer je je vaak pas na een tijdje dat je hierbij psychische hulp wilt. Soms is niet helemaal duidelijk hoe je bv. meer positiviteit en creativiteit in je leven kunt brengen maar in gesprek kom je er zeker achter wat je nodig hebt om met dat wat je moeilijk vindt om te kunnen gaan. Gestalttherapie geeft je de mogelijkheid om je gevoelens, verstand en de oplossingen die je bedenkt beter op elkaar af te stemmen. Je komt hierdoor beter in balans met jezelf en met je omgeving. Soms geeft je lichaam zelf al aan dat je niet in balans bent door bepaalde klachten w.o. hoofdpijn, licht gevoel in je hoofd, misselijkheid, nek- en rugpijn of andere soms onverklaarbare klachten.

WORDT MIJN THERAPIE VERGOED?

Onze praktijk is geaccrediteerd door de NVAGT en geregistreerd bij de RBCZ. Dat heeft als gevolg dat deze therapievorm door de meeste verzekeraars (gedeeltelijk) vergoed wordt via de aanvullende verzekering. Het registratienr. is RBCZ 901029R.

U kunt het beste met uw verzekeraar bellen omtrent de vergoeding of de website www.zorgwijzer.nl/vergoeding/gestalttherapie raadplegen (klikken op “vergoeding verzekering”).

Bij vergoeding uit de aanvullende verzekering gaat dit niet ten koste van uw eigen risico.

WAT ERVAAR JE TIJDENS DE SESSIES?

  • Je ervaart hoe het is om op eigen kracht keuzes te maken.
  • Je ervaart hoe het is om spontaan te reageren.
  • Je ervaart hoe je lichaam reageert op spanning en ontspanning.
  • Je ervaart hoe het is om bepaalde leefpatronen te doorbreken.
  • Je ervaart je kwaliteiten.

DUUR EN KOSTEN VAN DE THERAPIE?

De duur van de therapie kan uiteraard heel verschillend zijn, maar na ongeveer 4 sessies van een uur voel je vaak al dat je functioneren verandert en soms al veel eerder. De meeste mensen ervaren dat zij niet in de knoop zitten maar in de knop; zij ervaren dat het zowel gaat om ontwarren als om ontwikkelen.

  • De kosten bedragen per consult van een uur € 85,00
  • Een telefonisch consult kost € 15,00 per kwartier.
  • U kunt contant betalen of pinnen.

HOE ZIET DE TRAINING ERUIT?

De training helpt je om je kalmerende invloed op jezelf te vergroten. Het maakt zichtbaar welke invloed je hebt op succes en falen. Wanneer je dat inzicht verwerft, kunnen je het toepassen bij het creëren van nieuwe succeservaringen.

ONDERDELEN DIE AAN BOD KOMEN:

  • Het ontstaan van faalangst.
  • Het besef dat je invloed hebt op je situatie. Dit besef leidt tot zelfvertrouwen.
  • Het uitwisselen van ervaringen en gevoelens.
  • Het doen van gerichte oefeningen, het bespreken van oefeningen, het ontvangen en geven van feedback.
  • Het vestigen van aandacht op de invloed van je lichaam: je lichamelijke houding bepaalt mede je gedachten.
  • Het op zoek gaan naar individuele patronen en daarmee naar het loslaten ervan.

Faalangst

De individuele faalangsttherapie of groepstraining is bestemd voor iedereen die stress ervaart als er bepaalde prestaties van hem of haar verwacht worden.
Hoewel een beetje faalangst nuttig kan zijn, kan faalangst soms ook vormen aannemen die het leren en maken van toetsen, tentamens en (rij-)examens of het uitvoeren van presentaties in de weg kan staan.
Als je last hebt van faalangst dan kan zich dat op verschillende manieren uiten.

Een paar voorbeelden:
– je blijft piekeren, waardoor het kan zijn dat je slecht slaapt,
– je zet je buitensporig in,
– je geeft jezelf op je kop of je vlucht voor de situatie,
– je vergelijkt jezelf steeds met anderen,
– je hebt de neiging het bijltje erbij neer te gooien,
– je hebt tijdens stressperiodes last van woedeaanvallen,
– je hebt de neiging de schuld aan anderen te geven.

GROEPSTRAINING

Er vinden regelmatig groepstrainingen op locatie plaats. De maximale groepsgrootte is 10 deelnemers.

Individuele faalangsttherapie

Er zijn ook veel mensen die het prettig vinden om individueel in gesprek te gaan over dat wat zij als lastig ervaren. In ongeveer 6 sessies van een uur krijg je inzicht in dat gedeelte van je faalangst dat je zo gestrest maakt en wat je specifiek kunt doen om ermee om te gaan zodat de problematische kant ervan wordt opgelost.

© 2020 Praktijk Hedel - All rights reserved.
Deze website is ontwikkeld door Vuewer

Privacybeleid